Contactloze en mobiele technologieën zorgen voor nieuwe winkelgewoonten

Nieuws uit de markt
Contactloos betalen op de CCV VX 680

Cash is king, maar in onze portemonnee treffen we het steeds minder aan. Want we geven steeds minder de voorkeur aan contant geld. Voor de kerstaankopen online of in de winkel en voor alles wat met de feestdagen te maken heeft, kiezen we steeds vaker voor de snelheid en het gebruiksgemak van contactloze kaarten en nieuwe betaalmethodes. Met 165 miljoen contactloze kaarten en 3,4 miljoen NFC-terminals in heel Europa is het gebruik van contactloos betalen toegenomen van 36 procent in 2015 tot 52 procent in 2016. 

Nieuwe betaalmethodes 

Dat blijkt uit het rapport 'Digital Payments' van Visa, de aanbieder van betalingstechnologie. En het zijn niet alleen met technologie vertrouwde jongeren die deze trend volgen. Contactloos betalen neemt toe in alle leeftijdsgroepen. De grootste stijging zien we in de groep 55 tot 65 jaar, waar het gebruik van contactloos betalen met 64 procent is toegenomen sinds 2015.

Contactloos betalen 

Het toegenomen gebruik van contactloze kaarten heeft ook een duidelijk effect op andere betaalmethodes. In heel Europa zien we dat wie contactloos betaalt, meer openstaat voor het gebruik van mobiele devices als betaalmiddel in een winkel: 52 procent van de contactloze betalers tegenover 32 procent van de personen die geen contactloze kaart gebruiken. Ze hebben meer interesse in winkelen via een app (49% tegenover 31%) en in het mobiel betalen van maaltijden (50% tegenover 30%).

Apps voor mobiel betalen 

De consumenten beseffen dat contactloos betalen een aantal voordelen biedt en zien ook de voordelen in van andere nieuwe betaalmethodes. In 2016 verklaarde 44 procent van de ondervraagden, dat ze gebruikmaakten van apps voor mobiel betalen. Vorig jaar was dat nog 38 procent. Bijna de helft (46%) van de respondenten zegt dat de mogelijkheid om te betalen via een mobiel apparaat of wearable het eenvoudiger maakt om de producten te kopen die ze nodig hebben. 

Wallet-service 

Dit extra gemak verklaart ook waarom de wallet steeds vaker gebruikt wordt in een groot aantal verschillende aankoopsituaties. Europese consumenten zijn geïnteresseerd in het gebruik van een wallet voor aankopen in de winkel (37%), via apps (51%) en online (56%). Ze zijn het erover eens dat gebruiksgemak (61%) en de mogelijkheid om altijd en overal te kunnen betalen (59%) de belangrijkste voordelen zijn. Van de mobiele betalers in Nederland maakt 56 procent gebruik van een wallet-service.

Digitaal betalen 

“In Europa en ook in Nederland raken contactloze kaarten steeds meer ingeburgerd”, zegt Daniel van Delft, country manager Nederland bij Visa. “Wallets en andere vormen van digitaal betalen worden steeds gebruikelijker. Het maakt dat de Nederlandse consumenten uit alle leeftijdsgroepen ook digitaal betalen normaal gaan vinden. Deze kerst zullen we dan ook een groot aantal verschillende methodes en kanalen gebruiken om te betalen voor de cadeaus onder de kerstboom.”

Showroomers en webroomers 

Het onderzoek naar digitale betalingen laat ook zien dat het winkelend publiek zowel online als in fysieke winkels koopt. Dat geldt vooral voor duurdere aankopen. Ruim zeven op de tien (72%) Nederlandse consumenten zijn ‘showroomers’. Ze bekijken het gewenste product eerst in de winkel en kopen het vervolgens online. Bijna evenveel kopers in Nederland (66%) zijn echter ook ‘webroomers’. Ze gaan online op zoek naar de beste prijs en kopen het product vervolgens in de winkel. 

Online en offline 

We doen onze kerstaankopen steeds vaker online, maar ook blijven klanten binnenlopen in de fysieke winkel. Van de Nederlandse consumenten die aangeeft graag in de winkel te kopen, vindt 70 procent het nog steeds prettig om rechtstreeks contact te hebben met het winkelpersoneel en om het cadeautje, dat ze willen geven, eerst zelf te bekijken. Een tweede reden om voor een aankoop in de winkel te kiezen dat het cadeau dan direct in het bezit is (55%).

Gebruik wearables 

Nederlanders die gebruik maken van mobiel betalen geven de voorkeur aan de smartphone, maar regelmatig worden meerdere devices naast elkaar gebruikt. Wat opvalt, is de verwachte stijging van het gebruik van wearables. Denk daarbij aan horloges, armbanden en bijvoorbeeld riemen. Tegen 2020 verwacht 37 procent van de gebruikers van mobiel betalen ook gebruik te maken van wearable betaalmethoden.

Snel, gemakkelijk en veilig 

“Consumenten beschikken tegenwoordig over een groot aantal verschillende betaalmethoden, zoals wearables en wallet-apps op hun mobiele devices”, aldus Van Delft. “Het zijn stuk voor stuk snelle, gemakkelijke en veilige manieren om aankopen te doen in de winkel. Retailers zullen deze kerstperiode dan ook voorbereid moeten zijn op klanten die zowel in de winkel als online graag toegang willen tot hun favoriete betaalmethode.”

Bron: customertalk.nl

Accepteer de Social Media cookies op deze website om te kunnen delen. Deel dit bericht