Eenvoudig retourneren, meer omzet

CCV nieuws
Vrouw verwelkomt klant in winkel

Haal alles uit de feestdagen!

Inkopen doen voor de feestdagen betekent veel wikken en wegen. Zou Lize dit spel wel willen? En had oom Fred niet al… Hoe makkelijker u het retourneren maakt, hoe sneller consumenten zijn geneigd wél voor die aankoop bij u te kiezen. Een goed retourbeleid levert u dus meer omzet. Ons advies: zorg dat u uw retourbeleid ruim voor de feestdagen op orde heeft.

Met een goed retourbeleid verhoogt u de klanttevredenheid. Vooral tijdens de feestdagen is het dé manier om u positief te onderscheiden en nog meer omzet uit deze periode te halen. Biedt u een vriendelijke en snelle retourservice, zonder lange rijen of formulieren? Dan kiezen consumenten voor u.

1. Wees helder, niet streng

Consumenten begrijpen best dat ze sommige producten, eenmaal gebruikt, niet meer kunnen ruilen. Ondergoed bijvoorbeeld. Maak zo’n lijst met producten die niet geruild mogen worden daarom niet te ingewikkeld. Streng geformuleerde regels beïnvloeden de winkelbeleving negatief. Wees helder en benadruk vooral de laagdrempeligheid van het retourneren bij u.

2. Geef ze de tijd

U onderscheidt zich met een langere retourtijd. Daarmee geeft u uw klanten de ruimte om op tijd hun cadeaus te kopen. Aarzelen ze over een aankoop? Dan hoeven ze niet meer te wachten tot kort voor de feestdagen.

3. Online bonnetje

Tijdens de feestdagen is een bonnetje bij een cadeau toch minder feestelijk. Overweeg daarom bonnen digitaal te verstrekken. Zo kunnen uw klanten ze eenvoudig bewaren. En mochten de ontvangers hun cadeau willen ruilen, dan is het bonnetje zo gedeeld. Laat uw klanten ook geen lange formulieren invullen in de winkel. Gemak betaalt zich terug. In korte rijen voor de kassa’s en in loyaliteit.

4. Tijdelijk gratis terugsturen

Heeft u ook een webshop? Biedt hier de mogelijkheid aan gratis te retourneren, als tijdelijk extraatje voor de feestdagen. Consumenten bestellen sneller en makkelijker bij u wanneer retourneren gratis is. Doordat zij een retourzending van tevoren via de website aangeven, bent u bovendien beter voorbereid op producten die terugkomen. Dat vereenvoudigt uw voorraadbeheer.

5. Zonder cash: retourpinnen

Maak het uzelf én uw klanten extra makkelijk met retourpinnen. Daarmee stort u eenvoudig het te retourneren bedrag terug op de betaalpas van uw klant. En dat scheelt een hoop gedoe met contant geld. Wel zo makkelijk als de rijen voor de kassa rond de feestdagen lang zijn.

Aan retourpinnen zijn voorwaarden verbonden. Meer weten? U leest hier alles over retourpinnen.

Accepteer de Social Media cookies op deze website om te kunnen delen. Deel dit bericht