Eten bij Happietaria Utrecht voor het goede doel

CCV nieuws
Uit eten voor het goede doel bij Happietaria

Voor jongeren, door jongeren. Dat vindt de Utrechtse Laura Boessenkool (23) zo bijzonder aan ‘haar’ Happietaria Utrecht. Net als in andere steden is er ook in Utrecht dit jaar weer een tijdelijk pop-up restaurant te vinden. Met een managementteam van 7 studenten sturen Laura en haar collega’s 400 vrijwilligers aan.

 

Van locatie tot betaalsysteem

Happietaria’s zijn tijdelijke restaurants, gerund door studenten en vrijwilligers. Ze zijn een initiatief van de stichting Happy Gift. Ieder jaar zoekt het ‘oude’ managementteam in de verschillende steden een heel nieuw managementteam onder studenten bij elkaar. Dit nieuwe team zet samen met vrijwilligers vanuit het niets een Happietaria op. Locatie, inrichting, betaalsysteem: alles organiseren ze zelf – al kunnen ze natuurlijk buigen op eerdere ervaringen. In Utrecht is het dit jaar alweer de 20e keer. Van 8 februari tot en met 15 maart is daar Happietaria Utrecht geopend.

Laura Boessenkool Happietaria UtrechtLaura Boessenkool is al bijna een jaar lang manager Inkoop en Sponsoring. Eén van de sponsoren waar ze intensief contact mee heeft is CCV. ‘Het maakte me trots en dankbaar te ontdekken dat zoveel bedrijven graag willen bijdragen aan een goed doel,’ blikt Laura terug. Haar persoonlijke motivatie is andere jongeren te helpen, leeftijdsgenoten die in een minder fortuinlijke omgeving dan zijzelf opgroeien.

Elke Happietaria kiest een eigen goed doel uit een voorselectie van Happy Gift. De opbrengst gaat volledig naar dat goede doel – in dit geval: voorlichting aan jongeren in Zimbabwe. In Zimbabwe dreigt een hele generatie niet goed opgeleid te worden. Via buurthuizen en kerken krijgen ze nu trainingen om economisch zelfvoorzienend te worden. Daarnaast krijgen ze voorlichting over hiv en aids.

Ondernemen

Laura studeert Kunst en Economie aan de HKU (Utrecht). Het afgelopen jaar was het hard werken: van juni vorig jaar tot en met maart is ze wekelijks 15 tot 20 uur aan het werk voor Happietaria Utrecht geweest. ‘Vooral de benadering van bedrijven kostte veel tijd. We zijn volledig afhankelijk van sponsors: van drukkers tot voedselproducenten. Het was natuurlijk niet bij elk bedrijf meteen raak. Zo zijn we bij tientallen bedrijven langs geweest voordat we de benodigde hamburgers hadden.’

Het ondernemerschap van Laura en haar collega-studenten was wat CCV over de streep trok. "Als familiebedrijf zetten wij ons al decennia in voor ondernemers," vertelt Jan Hartjes van CCV. "Happietaria’s zijn een prachtig voorbeeld van ondernemerschap. Wij hebben ze daarom graag kosteloos gebruik laten maken van ons nieuwste product CCV SalesPoint. Voor ons was het bovendien een voordeel dat we nu konden zien hoe dit product in een drukke horecaomgeving functioneerde."

Happietaria Utrecht

Omzet op een banner

Laura en collega’s zijn enthousiast over CCV SalesPoint. ‘Onze penningmeester heeft het veel makkelijker dan zijn voorgangers! Alle inkomsten zijn direct op de iPad te zien. Die informatie schrijven wij dagelijks op een grote banner in de zaak, zodat onze gasten meteen zien hoeveel we al binnen hebben voor het goede doel. Ook mij helpt het enorm: ’s avonds laat controleer ik vanuit huis de voorraden. Ik zie direct wat er verkocht is en koop eventueel aanvullend in. Dat scheelt weer een uur heen en weer fietsen om de voorraad te checken.’ De ondernemers hebben nog wel een verbeterpunt ontdekt: de bon kan nog niet gesplitst worden. In een restaurant waar relatief veel studenten komen eten, missen ze die mogelijkheid wel. ‘Maar verder is dit systeem een gouden greep. Andere Happietaria’s kijken al verlekkerd mee!’

Over Happietaria’s

Benieuwd waar de volgende Happietaria neerstrijkt? Op de landelijke website happietaria.nl vindt u alle initiatieven.

Logo 20 jaar Happietaria

Accepteer de Social Media cookies op deze website om te kunnen delen. Deel dit bericht