Keuzevrijheid consument neemt toe

CCV nieuws

De groei aan betaalmethodes is goed nieuws voor zowel ondernemers als consumenten. Al die nieuwe keuzemogelijkheden passen goed in een tijd dat consumenten keuzevrijheid steeds normaler vinden. Alleen betekent het ook nieuwe strategische keuzes maken. Wat levert u als ondernemer nu het meeste op?

Guido Lamers is Manager CCV Lab. ‘We zagen bij webshops al dat het aanbieden van makkelijke, veilige en betrouwbare betaalmethodes de omzet aanzienlijk verhoogt,’ vertelt hij. ‘Met dank aan aanbieders als AfterPay en PayPal. Nieuwe lokale spelers, zoals Payconiq, stimuleren nu het betalen met de mobiele telefoon. En dan zijn er internationale oplossingen zoals AliPay, WeChat en ApplePay die in delen van de wereld al een groot marktaandeel hebben. We verwachten dat er de komende jaren nog veel meer nationale en internationale partijen bijkomen.’ De markt voor betalen gaat dus steeds meer keuzevrijheid bieden, voor zowel consumenten als ondernemers.

Snelle acceptatie

Lamers verwacht bovendien dat die ontwikkelingen snel gaan. ‘De snelheid waarmee consumenten online en contactloos betalen accepteerden, ligt enorm hoog.’ Nu is betalen met een betaalpas nog veruit het populairst, of het nu met pincode of contactloos is. Maar Lamers ziet dat snel veranderen. ‘In de toekomst verwachten we bijvoorbeeld een overgang van bemande kassasystemen naar selfservice. Geeft een klant daarvoor toestemming, dan herkent het betaalsysteem hem zodra hij de winkel binnenloopt. De betaaltransactie gaat vervolgens via de app of automatisch zodra hij de winkel met een product verlaat.’ Een goed voorbeeld daarvan is de Amerikaanse supermarkt Amazon Go. In dit filmpje ziet u hoe die ‘just walk out’ technologie werkt.

Betalen met mobiel

Nieuwe betaalmethodes zoals Payconiq werken met een QR-code op de betaalautomaat, die de klant scant met zijn mobiel. Na diens bevestiging is de betaling klaar. ‘De snelheid van het betaalproces is erg belangrijk,’ zegt Karel-Lodewyck Lefère, Commercial Director CCV Lab. ‘Vooral supermarkten sturen daarop. Duurt een betaling aan de kassa langer dan 30 seconden, dan ontstaat irritatie in de rij. Hoe meer handelingen, hoe groter de vertraging.’ Wanneer de betaling én het sparen van loyaliteitspunten via één QR-code kan, is dat dus gunstig voor de klanttevredenheid. ‘Bovendien zijn bij het gebruik van een betaalpas alleen de transactiegegevens zichtbaar. Mobiele betaaloplossingen herkennen de klant, waardoor winkeliers meer data over de klant en zijn koopgedrag kunnen verzamelen.’

Compleet overzicht

Maar wanneer is het tijd om een nieuwe betaalmethode te omarmen? ‘Een betaaloplossing moet betrouwbaar, veilig en geaccepteerd zijn,’ antwoordt Lamers. ‘Feitelijk de hygiënefactoren voor iedere betaaloplossing.’ Lefère voegt daaraan toe dat de keuze voor een leverancier eveneens een belangrijke strategische keuze is. ‘Je wilt als ondernemer niet per oplossing apart onderhandelen en contracten afsluiten.’ CCV is een voorbeeld van een partij die al die verschillende betaaloplossingen via één contract ontsluit. Lefère: ‘Bijkomend voordeel daarvan is dat één partij alle informatie van die verschillende betaalstromen centraal verzamelt. Zo ontstaat voor de ondernemer een altijd compleet overzicht van alle transacties – via welke oplossing ze ook binnenkomen.’

Meer weten over nieuwe betaalmethodes?

Uw accountmanager van CCV vertelt u er graag meer over. Ook kunt u met uw vragen terecht bij één van onze medewerkers van het Servicecenter: 088 228 9849. 

Accepteer de Social Media cookies op deze website om te kunnen delen. Deel dit bericht