Online aankopen Q1 2018 met 13% gegroeid

Nieuws van onze partners
Thuiswinkelen steeds populairder, e-commerce groeit snel

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 € 6,25 miljard uitgegeven bij webwinkels, een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van € 26,30 miljard verwacht, wat een groei zou betekenen van 17% in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

17% groei verwacht in online bestedingen over heel 2018

Ook voor de rest van het jaar wordt een verdere groei van het online kanaal voorspeld. Naar verwachting groeien de online bestedingen door Nederlandse consumenten in 2018 in totaal met 17% naar € 26,30 miljard. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen (+19%).

“De Nederlandse retailmarkt gaat een interessant jaar tegemoet,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Zo heeft de nieuwe privacywet natuurlijk impact op de bedrijfsvoering van retailers en zorgen innovatieve ontwikkelingen uit binnen- en buitenland ook voor de nodige uitdagingen. Deze positieve cijfers voor 2018 laten zien dat de Nederlandse online-retailmarkt hier goed mee om kan gaan en vooral zal profiteren van deze veranderingen.”

Food/nearfood in aankopen op een na grootste online markt

De sterke stijging in online uitgaven die we in 2017 zagen binnen de markt voor Food/Nearfood, zet zich in het eerste kwartaal van 2018 door. Met een online aandeel met 4,4% is deze markt nog relatief klein, maar hij groeit snel; de € 383,20 miljoen die consumenten in het eerste kwartaal van 2018 online uitgaven aan Food/Nearfood-artikelen, betekent een stijging van 42% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.

Food/nearfood in aankopen op een na grootste online markt

Populariteit mobiel shoppen neemt verder toe

De explosieve groei van online aankopen via smartphone zet zich in het eerste kwartaal van 2018 eveneens verder voort. Waar Nederlanders in de eerste drie maanden van 2017 nog 4,89 miljoen aankopen deden via hun smartphone, is dit aantal in 2018 opgelopen tot 8,08 miljoen aankopen (+65%). 16% van alle online aankopen wordt inmiddels mobiel gedaan.

Infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2018

Bron Thuiswinkel.org

Accepteer de Social Media cookies op deze website om te kunnen delen. Deel dit bericht