Vergroot het succes van uw winkel

CCV nieuws

Door de opkomst van al die online shops kunt u zich afvragen of een fysieke winkel nog meerwaarde heeft. Het antwoord luidt volmondig ja. Een winkel is persoonlijker, biedt meer beleving. Daar houden wij Nederlanders van. We geven u tips voor een sterk winkelconcept.

Onderzoek van PwC toonde vorig jaar al aan: onder Nederlanders blijven fysieke winkels populair, ondanks de sterke opkomst van online shoppen in Europa. Zijn we hier dan zo ouderwets of kneuterig? Nee hoor, want Nederlanders zijn online juist buitengewoon actief. Maar we houden ook van aanraken, ruiken, proeven en persoonlijk contact. Goed nieuws dus. Want dat kunt u bieden.

Zoek verbinding

‘Ha Jeroen, hoe bevallen die schoenen die je laatst voor je zoon kocht?’ Niks heeft zoveel meerwaarde als een persoonlijke begroeting. Jeroen voelt zich namelijk direct welkom. De band wordt nog sterker als u een praatje met hem maakt over de school van zijn kinderen, voetbal of heel andere zaken dan de producten in uw winkel. Of vraag hem feedback over hoe u onderneemt. Juist die betrokkenheid maakt dat Jeroen niet alleen een vaste klant is, maar – belangrijker nog – een ware ambassadeur van uw winkel.

Denk mee

Ook van meerwaarde: persoonlijk advies. Niet wat de mode is, maar juist welke kleuren iemand goed staan. De bevestigende glimlach wanneer de klant met die skinny jeans uit het pashokje komt. En als een maat groter of wellicht een loose fit beter zou zijn, zeg dat dan vooral. Dan denkt u mee en wint u vertrouwen. Geef tips wat leuk combineert, bijvoorbeeld dat shirt dat hij eerder al eens kocht. Want voor oprecht goed advies komen klanten naar uw winkel toe.

Een hele beleving

Online shoppen biedt vooral gemak: groot aanbod, keuzehulp, eenvoudig bestellen, thuis bezorgen. Handig voor routineaankopen. Een fysieke winkel is niet te vergelijken en biedt heel andere mogelijkheden. De geur van versgemalen koffie. Een spannend lichteffect, sfeervolle muziek. Of alleen al dat menselijke contact en samen lachen om een grap. Dat is uniek, een ervaring die de klant online nooit kan beleven. Zo kun je de klant in de stemming brengen.

Toepassen

Hoe u dat realiseert? Eigenlijk best simpel: vertel hoe soepel die jurk valt, laat de klant de stof voelen en vraag haar reactie. Pure meerwaarde. Serveer koekjes, maak een praatje. In een kookwinkel laat u klanten zelf pasta maken en informeert u naar hun aankomende etentjes. In een doe-het-zelf-zaak geeft u workshops vloeren leggen en vraagt u welk project klanten aanpakken. Krijgt u alleen maar kijkers? Geen zorgen. Ze zijn in uw winkel geweest en hadden een leuke ervaring. Die maken goede reclame. En komen nog wel eens terug, offline of online.


De effecten van online shops

  • Klanten verwachten ook van fysieke winkels een makkelijk retourproces. 
  • Voor afrekenen is niemand meer bereid te wachten. Bied uw klanten de snelheid en eenvoud van contactloos betalen.
  • Hoezo bent u om 18:12 uur niet meer geopend? Klanten verwachten ruimere openingstijden.
  • Veel winkels openen ook een webshop. Een ijzersterke combinatie: in de winkel beleving en in de webshop gemak. U eet van twee walletjes.

 

Accepteer de Social Media cookies op deze website om te kunnen delen. Deel dit bericht